Gode nyheter er også nyheter

Gry Dornberg Olsen

Gry Dornberg Olsen i medianova.no

Nettredaktør Gry Dørnberg Olsen i medianova.no bistår flere bedrifter og organisasjoner med å produsere nyheter til deres websider, med videre deling til sosiale flater. – Vi ser at det finnes et informasjonsbehov som faller i mellom de to stolene kritisk journalistikk og ren markedsføring.

Flere og flere virksomheter og organisasjoner har innsett at nettsider og sosiale medier har tatt over for rene reklamefokuserte fremstøt. – Vi pleier å si at sosiale medier er et pull-medie, ikke et push-medie. Med godt innhold kan man oppnå god synlighet, og som et resultat kanskje effekt på bunnlinja, utdyper hun. – Det er dette som kalles Content Marketing.

Innhold av verdi
Og det er her Geir Fjeld og Gry i medianova.no har funnet sin nisje: – Mange bedrifter har forstått viktigheten av å dele innhold av verdi, for å bygge merkevare og gjøre seg interessante i markedet, sier hun. – Har man en god sak å formidle, kan det være vanskelig å få lokalpressen til å skrive om det. Får man likevel en journalist på besøk, er det ikke sikkert at poenget man ønsker å formidle, kommer godt nok frem. Man har ikke ønsket kontroll over innholdet, rett og slett.

Flere og flere har informasjonsbehov
Medianova.no inngikk et samarbeid med med Elverumregionen Næringsutvikling (ERNU) og SiH (Studentsamskipnaden i Hedmark) i september i år. Målet er å bistå dem i formidling og synliggjøring av aktiviteter – og et generelt informasjonsbehov til innbyggerne i regionen.
– Begge er spennende oppdrag som vi setter stor pris på. Nå har vi muligheten til å vise frem vår synlighetsstrategi i sammenhenger vi brenner for, sier hun.

Daglig leder i ERNU, Knut Henrik Aas er svært positiv til samarbeidet: – Det er en vinn-vinn situasjon for oss. Vi støtter det lokale næringslivet i regionen og får samtidig dekket vårt kommunikasjonsbehov, sier han.

Krymp markedsføringsbudsjettet – øk bevisstheten
– Både små, mellomstore og større virksomheter vil ha nytte av å snu litt på en markedsføringsstrategi basert på utgåtte modeller, forteller Gry. – Medianova har blant annet hatt ansvaret for webredaksjonen hos Regnskapsførerkjeden Vekstra en tid. Og som administrerende direktør Endre Jørgensen uttalte: «Så mange hadde vi ikke klart å nå ut til om vi hadde brukt en halv million i annonsekroner!» Det er en god attest å få! Det er altså kroner å spare på å øke kunnskapen om nye medier, påpeker hun.

Outsourcing sparer tid
– Mange synes det er et slit å ivareta sitt informasjonsbehov på nett og i sosiale medier. – Det kommer på toppen av alle de andre arbeidsoppgavene og blir som regel nedprioritert i en travel hverdag. Driver du virksomhet er det jo kanskje ikke kommunikasjonsstrategi som er din styrke eller ditt hovedfokus? Det er her vi har sett muligheten til å bruke vår kompetanse som netthoder, smiler Gry. – Vi gjør hele jobben, fra journalistikk, til foto, publisering på nett og i sosiale medier. Og så har vi det innmari morsomt underveis. Det er jo så artig å se at bedrifter lykkes når de gjør det som vi vet virker!

Bruk lokal kompetanse
Gry tror det er viktig å fokusere lokalt, også når det gjelder kompetanse på internett, sosiale medier og medierådgivning.
– Det finnes mye god kompetanse i storbyen, ingen tvil om det. Kjente navn fra store mediebyråer. Men jeg mener det er unødvendig for en bedrift å betale i dyre dommer for dette, når kunnskapen finnes lokalt – like bra og faktisk mye rimeligere. Er det ikke et poeng at vi som næringsdrivende i samme region skal støtte og løfte hverandre?

You may also like...