Gode råd for bedrifter – blogg og sosiale medier

Vi er godt og vel halvveis i 2011. Ved årsskiftet ble det spekulert i hva dette året ville ville bringe på web-fronten rundt om i de tusen bedrifter. Noe har slått til – andre ting har ikke holdt stikk. Vi i Medianova tror at mange bedrifter fortsatt er usikre på hva de bør gjøre. Her følger derfor tre gode råd for markedsføring og merkevarebygging på internett.

Ta i bruk sosiale nettsamfunn
Norske bedrifter og organisasjon tar i bruk sosiale medier i større og større grad. På topp finner vi facebook, men andre nettsamfunn som twitter og LinkedIn øker også. Å være til stede på sosiale medier handler om å være synlig der folk er – vi anbefaler derfor å bruke sosiale medier på en hensiktsmessig måte. Men vær obs: Sosiale medier er ingen rendyrket reklamekanal. Husk at folk følger deg av egen fri vilje, og enkelt kan la være hvis de har lyst til det. Hvis din aktivitet i disse mediene utelukkende dreier seg om å reklamere for varer og tjenester på en ensidig måte er det lite trolig at du vil ha suksess i disse kanalene. For å lykkes i sosiale medier bør du tilføre noe av verdi – noe som folk finner det «matnyttig» å følge. Sosiale medier egner seg godt til toveis kommunikasjon. Det kan være en god idé å opprette et kundesenter, en supporttjeneste eller en kanal som distribuerer gode råd og tips innenfor ett bestemt tema.


HVORFOR ta i bruk sosiale nettsamfunn:

  • Bygge nettverk med kunder og samarbeidspartnere
  • Bedre synlighet for søkemotorer på internett
  • Deling av koblinger fra egen webside/blogg
  • Service og tilbakemeldinger med kort responstid
  • Følg med i mediebildet, og følg med på vareprat på nett
  • Deling av relevant stoff og nyheter fra internett for øvrig

Opprett en bedriftsblogg
Ved nyttår ble det spådd at 2011 skulle bli året da bedriftene for alvor skulle begynne å ta i bruk bloggmediet. Slik har det imidlertid ikke blitt – enda. Forskjellen mellom en blogg og en hjemmeside er litt uklar for mange, og når sant skal sies kan man godt velge å bruke et bloggverktøy for å bygge hjemmesider. Men velger man å bygge statiske hjemmesider fremfor å bruke dynamikken som ligger tilgjengelig i bloggverktøyet er det like greit å la være. Styrken med en blogg fremfor statiske hjemmesider er muligheten for toveis kommunikasjon. Det er mulig for leseren å kommentere innlegg og sider. Bedriften kan altså få mange gode innspill og tilbakemeldinger fra sine kunder – enten det dreier seg om ris eller ros. Vi anbefaler at bedriften oppretter en redaksjon for bloggen, slik at innholdsproduksjonen ikke hviler på skuldrene til en overarbeidet webmaster alene. I en blogg kan bedriften publisere aktuelle saker. Man kan kommentere nyhetsbildet, man kan skrive tekniske artikler, eller man kan publisere egne «gla´saker» som omhandler egne varer og tjenester.

HVORFOR ta i bruk bloggverktøy på vegne av bedriften:

  • Fordele innholdsproduksjon på flere personer
  • Være aktuell og aktiv i sin tilstedeværelse på nett
  • Bedre synlighet for søkemotorer på internett
  • Gratis vedlikehold og oppgraderinger på løsningen
  • Lage koblinger til egen webside, sosiale nettsamfunn og blogger
  • Bruk bloggen aktivt for å oppnå toveis kommunikasjon med kunder og partnere
  • Sikkerhet og backup – din blogg ligger «speilet» på tusenvis av servere world wide

Oppdater og rydd i innhold på bedriftens webside
En umoderne, statisk og dårlig oppdatert hjemmeside har minimal markedsføringsverdi for din bedrift. Den kan til og med virke mot sin hensikt hvis den er full av informasjon som har gått ut på dato, eller hvis det er måneder og år siden den sist ble oppdatert. Har du ikke tid, kompetanse eller kapasitet til å vedlikeholde din hjemmeside bør du satse på å gjøre den så enkel som mulig. Gjør en totalvurdering som omfatter både innhold og struktur. Sørg for at vital informasjon (for eksempel kontaktinformasjon) ligger synlig og lett tilgjengelig. Unngå rotete og massive menystrukturer. Ta vekk interne lenker til artikler eller undersider som ikke eksisterer lenger. Er din hjemmeside publisert ved hjelp at et gammeldags CMS-verktøy, eller er den kanskje basert på flash og fancy animasjoner? Da er det en viss risiko for at din hjemmeside er bortimot usynlig for søkemotorer. Er løsningen statisk og gammeldags kan det være på sin plass å vurdere å legge ned hele hjemmesiden. Den bør da erstattes av en moderne løsning. En blogg kan være et alternativ som er mer enn godt nok for mange bedrifter.

HVORFOR oppdatere (eller avvikle) eksisterende websider:

  • Rydding på websidene vil medføre aktivitet som søkemotorene liker
  • Oppdatert innhold signaliserer troverdighet og ryddighet
  • Potensielle kunder kan fort finne frem til relevant informasjon
  • Innhold bør være informativt og kortfattet
  • Din webside bør ikke fremstå som en ren reklamebrosjyre på nett – den bør ha innhold som gjør at folk kommer tilbake. Jevnlig oppdatering er et MUST for å generere jevnlig trafikk.

For mange bedrifter vil en kombinasjon av blogg og sosiale nettsamfunn kunne erstatte ALT man mener å ha behov for på en tradisjonell hjemmeside. De sosiale mediene er gratis å bruke. Dette gjelder også flere av de store bloggverktøyene. Vi anbefaler derfor at bedriftene tenker seg nøye om før de kjøper en dyr lisensbelagt publiseringsløsning for nye hjemmesider. Ta disse rådene med inn i siste halvår 2011 – og ta skrittet inn i fremtiden på web.

You may also like...