Nå blir godt innhold enda viktigere på facebook

Facebook har meldt at de nå justerer justerer prioriteringskriteriene for veggposter. Den norske aktøren Fanbooster skrev om dette på sin engelskspråklige blogg i går. Kort fortalt går endringene ut på at godt innhold skal bli belønnet med bedre rekkevidde og spredning. Spekulative delinger som skal lure deg til å klikke på en lenke, eller gir seg ut for å være noe annet enn det er, vil bli nedprioritert.

Norge elsker å reise EuroAds spameksempel

Bildet viser en typisk spam/svindelannonse fra EuroAds. Denne aktøren vil få det tøffere nå med de nye endringene

Endringene ser ut til å spille på lag med den jevne facebook-bruker, og vil sannsynligvis bidra til å gjøre din facebookopplevelse mer relevant og interessant. Aktører som lever av å lure folk til å klikke vil få det tøffere.
To hovedkriterier vil bli fulgt når facebook skal validere verdien av en veggpost:

1. Facebook blir strengere når det gjelder å detektere «klikk-fisking». De vil måle tiden det tar fra du klikker på en link, til du er tilbake på facebook. Er du tilbake kort tid etter at du har klikket på lenken indikerer det uinteressant innhold, eller at du finner noe annet enn du hadde forventet. Veggposter som får mange spam-rapporteringer vil i seg selv også bli nedprioritert. Veggposter med få «likes», kommentarer eller delinger indikerer også lav interessefaktor og vil påvirke den organiske rekkevidden.

2. En link skal være en link. Dette betyr at det skal være klart og tydelig hva som ligger «bakenfor» veggposten når den er delt. Eksempelvis vil det ikke være fordelaktig for rangeringen hvis du manuelt laster et bilde opp til facebook og legger ved en link i denne veggposten. Innholdet i en ekte linkpost inneholder resultatet av en «scraping» av det aktuelle nettstedet som linken representerer. Når denne cachingen først er gjort av facebook kan URLen i meldingsfeltet slettes uten at det får konsekvenser for rangering av veggposten. Denne endringen vil blant annet svi for mer eller mindre seriøse aktører som f.eks EuroAds. Mange misforstår denne endringen, og tror at link-URL nå må ligge i tekstfeltet til koblingen, men dette er ikke nødvendig. Når facebook først har cachet opp koblingen vil den være en «ekte» link, uansett om URL ligger der eller ikke.

Opplever du at facebook cacher opp feil bilde eller ikke fanger opp endringer du har gjort etter at du delte en URL/kobling første gang? Da kan du slette facebook-cache ved å bruke Open Graph Debugger tool.

I tillegg til disse endringene vil facebook fra november forby såkalt «fangating». Fangating betyr at du begrenser tilgangen til enkelte funksjoner eller innhold, inntil den besøkende har klikket «liker» på siden din. Tidligere har dette vært lov, og mange konkurranseapper på facebook er skrudd sammen etter dette prinsippet. Men nå blir det altså slutt på kravet om at du må «like» for å delta eller vinne. Godt nytt for den jevne bruker – litt dårligere nytt for markedsførere som lever av å levere fangating-konsepter og apper.

Medianova.no leverer websider og blogger basert på WordPress. Både som standard og i samspill med en av de anerkjente plugins for søkemotoroptimalisering (SEO) leverer disse installasjonene lenker som tilfredsstiller facebook.

 

You may also like...