Sosiale medier – Din nyhetskanal

Vi tar nyheter som en selvfølge. Morgenaviser. Radio i bilen, kanskje også på jobb. På mange arbeidsplasser finnes det en TV – ofte er det nyhetskanaler som ruller og går hele dagen. Men det er slett ikke alltid at du får de nyhetene som er mest interessante for deg eller din bedrift. Konkurransen om seere, lyttere og lesere er stor – derfor er nyhetsbildet ofte preget av «tabloide» overskrifter og sensasjonspregede vinklinger. Dette kan du ikke påvirke i nevneverdig grad, du er prisgitt å måtte forholde deg til det som en eller annen redaksjon har bestemt seg for å kjøre som toppsak.

Bli din egen nyhetsredaktør
Med tilstedeværelse i sosiale medier kan du være din egen nyhetsredaktør. De fleste medieaktører er på facebook eller twitter – og det er opp til deg om du vil følge dem eller ikke. De fleste seriøse fagmiljøer er også til stede på sosiale medier i større eller mindre grad. Dette gir deg en unik mulighet til å håndplukke dine nyheter, enten som privatperson eller som representant for en bedrift eller en organisasjon.

facebook og twitter størst
Vi anbefaler en kombinasjon av facebook og twitter for å få best mulig utbytte av «silingsmekanismene» for nyheter. For bedrift eller organisasjon er det fornuftig å ha en Side på facebook i tillegg til sin personlige profil.
Erfaringsvis kan det være lurt å differensiere hvilke kanaler og organisasjoner man følger i de forskjellige medier – og ikke minst innen de forskjellige facebook-rollene. I Medianova har vi god erfaring med følgende modell:

Personprofil facebook

    • Store statlige og private riksdekkende medier – Radio, TV og aviser
    • Lokalkontor til riksdekkende medier, kommunale info-tjenester og lokalaviser
    • Organisasjoner, lag og foreninger som du ønsker å følge på grunn av egen interesse eller hobby
    • Humor og underholdning
    • Personer du kjenner eller som du deler dedikerte felles interesseområder med

Bedriftsside facebook

  • Store statlige og private riksdekkende medier – Radio, TV og aviser
  • Internasjonale medier, TV, nyhetsbyråer og aviser
  • Næringsliv og økonominyheter – næringslivsblogger
  • Fagrelatert stoff og teknologinyheter – fag- og teknologiblogger
  • Andre bedrifter – konkurrenter og samarbeidspartnere

Person- eller bedriftsprofil twitter

  • Store statlige og internasjonale medieaktører – Radio, TV og aviser
  • Journalister og profilerte mediepersonligheter
  • Politikere og statlige organisasjoner (regjeringen etc)
  • Kompetansepersoner eller organisasjoner innen fag og næringsliv
  • Personer fra ditt nettverk i andre sosiale medier

Legg merke til at vi anbefaler å følge de store medieaktørene uansett hvilken kanal det er snakk om. Dette er for å få med seg «det store bildet» uansett hvor og hvordan du er pålogget. For facebook skilles det deretter ganske tydelig på personlige/private interesseområder, og det som har med forretningsdrift å gjøre. Hvis man blander sine «roller» på facebook blir informasjons- og nyhetsmengden fort for stor, og du kan gå glipp av viktig info fordi alt blandes i en stor nyhetssuppe.

Sørg for å være online
For å dra nytte av nyhetene som kommer i en jevn strøm på sosiale medier er det en forutsetning at du er pålogget, og at du jevnlig ser gjennom dine veggposter og nyhetsfeeds gjennom dagen. Bytt status jevnlig fra Person til Side på facebook og bruk noen minutter for å skumme i gjennom etter aktuelle nyheter. Har du mulighet til det kan facebook og/eller twitter stå oppe konstant i din nettleser gjennom dagen, slik at du fort kan klikke deg inn og ta en rask titt.

Fremstå som seriøs og oppdatert
I medianova.no har vi ved flere anledninger opplevd at vi har dumpet over gode og viktige nyheter før disse begynner å sirkulere i det store nyhetsbildet. Det gir oss en mulighet til å være i forkant, og vi fremstår som seriøse og oppdaterte for våre følgere. Enkelte av nyhetene formidler vi videre på egne twitter eller facebookprofiler hvis det er relevant i forhold til vårt konsept og vår forretningside. Men her er det viktig å holde tungen rett i munnen. Hvis det blir for mye, eller hvis innholdet i det du publiserer videre ikke er interessant eller relevant for dine følgere risikerer du å miste følgere.

Nyheter fra Norge og verden – rett inn på din PC
Det viktigste er til syvende og sist at sosiale medier gir DEG en unik mulighet til å fungere som din egen nyhetsredaktør. Med noen enkle tastetrykk kan du holde deg oppdatert på hva som skjer i Norge, eller ute i den store verden.

You may also like...